⼟曜⽇・⽇曜⽇のみオープン 12:00-19:00
愛知県を拠点に活動する三輪美津子は、大胆な制作スタイルの変遷、および匿名性の高い表現によって、独自の立ち位置を築いてきた画家です。1996-1997年にフィリップ・モリス財団からの奨学金によりベルリンへ滞在し、1998年にはスウェーデンの芸術交流プログラムIASPIS(ストックホルム)のゲストアーティストに選出。近年の展覧会では、ニューデリーとムンバイを巡回したグループ展「消失点―日本の現代美術展」(2007年)への参加や、国際芸術祭「あいち2022」の出品作家としてクローズアップされるなど、精力的な活動を続けています。
〈本展に寄せて〉
発表の度にスタイルを変えながら決まったテーマも持たず制作をしてきた私ですが、扱う素材や方法は変わるものの、折々に同じモティーフを用いて唯一続けてきたのがこの数字のシリーズです。
制作を始めた頃から絵画という領域において「抽象」という概念がどうも自分の中で収まりが悪く、いわゆる抽象表現主義的なものだけはどうしても手を出すことができないということがありました。
例えば、人の手が描き出す形態は無意識のうちに何かになろうとする。それでは何かとは何か。
それは「イメージ」というなんだか不純な抽象化へと向かって行くように思われてなりませんでした。
そんな中、この世で一番抽象的な物は「数字」なんじゃないか?という結論に行きあたり、スタートしたのがこのシリーズでした。
私が使う数字は、特に現在世界中で使われているインド発祥のアラビア数字ですが、これが使われるようになったのはそんなに昔のことではないようで、西洋では16世紀になってから、日本においてはやっと明治になってからだそうです。
この画期的な計算に便利な道具は世界を一変させたはずです。
数字それ自体は抽象そのものなのにもかかわらず、時間、空間、質量といったまさに宇宙を描き出す尺度であり、人間社会における経済活動の共通認識に必要不可欠なものとなったわけですが、それは間違いなく人間の思考あるいは想像可能な領域を
一気に爆発的に拡大させたと思います。
そんな抽象性と実用性という相反するものを含有する形態は、フィクションとノンフィクションの共存ともいえるのではないでしょうか。
このような宇宙創世にも及ぶ時間や空間を創造し人々をこれほど狂わせ翻弄する、矛盾と合理性の両方を備えた不思議な存在は他には見つかりません。
そして、何よりも私はこの抽象的な形状が具体的に「美しい!」と思うのです。
今回の展示では、1988年制作のゆっくり降りて来る墨で描かれた数字の痕跡。
1988年制作の天才小説家の誕生年を使った作品。
2013年制作の展覧会タイトルともなっている「小さな落下」という制作行為自体が作品となっているモノタイプ版画。
そして現在もまだ化学変化の実験観察中である、その「重さ」そのものが内容の「重い本」。
この本の表紙はフレスコ技法で描かれていることから1000年単位の時間を耐えるかもしれません。
三輪美津子
-
三輪美津子/ Mitsuko Miwa
(1958年名古屋生まれ / 名古屋を拠点に制作活動を行う)
1981年に愛知県立芸術大学デザイン科を卒業。1996–1997年にフィリップ・モリス財団の奨学金を受けてベルリンに滞在し、1998年にはスウェーデンの芸術交流プログラム・IASPISのゲスト・アーティストとしてストックホルムに滞在し、海外での制作活動も行った。遠くから見ると写真のような緻密さと繊細さを感じさせつつも、近くで見ると筆跡を感じさせる重厚さのあるタッチの作品は、写真などを介したイメージと絵画の問題を投げかけているようでもある。主な個展に、1999年「CHARLIE in TEXAS」IASPIS(ストックホルム、スウェーデン)、1997年「Kalte FuBe」Kunstlerhaus Bethanien(ベルリン、ドイツ)、主なグループ展に、1989年「現代美術への視点一色彩とモノクローム」東京国立近代美術館(東京)、京都国立近代美術館(京都)、2005年「椿会展2005」資生堂ギャラリー(東京)、2007年「Vanishing Point 日本の現代美術」ニューデリー国立近代美術館、Project 88(ムンバイ、インド)、2010年「プライマリー・フィールドⅡ:絵画の現在一七つの〈場〉との対話」神奈川県立近代美術館(神奈川)、2022年「あいち2022」(愛知)がある。
主なコレクションに、国立国際美術館、東京国立近代美術館、フレデリック・R・ワイズマン美術財団、資生堂、神奈川県立近代美術館などがある。
展覧会/ 作品についての問い合わせ
SCAI THE BATHHOUSE
担当:齋藤亜
office@scaaithebathhouse.com
-
Based in Aichi Prefecture, Mitsuko Miwa has since her early years developed her own painterly practice through diverse stylistic transitions. From 1996 to 1997, she stayed in Berlin as a recipient of the Philip Morris Foundation scholarship. In the following year, she was selected as a guest artist for the artistic exchange program IASPIS in Stockholm. Her work has been included in museum group exhibitions, such as “Vanishing Point - Contemporary Art from Japan,” which toured New Delhi and Mumbai in 2007, and the international art festival “Aichi Triennale 2022” among others.
I tend to change my style with every exhibition and create my work with no consistent theme, with the exception of this numeral series, to which I come back from time to time using the same motif, though the materials and methods vary.
From the early days of my career, the concept of ‘abstraction’ in the context of painting never sat right with me, and there was a time where I couldn’t get into anything that was so-called abstract expressionist.
For example, the forms drawn by the human hand go on to become something, even if it is unconsciously so. Then, the question is: What is that something?
I could not help but think that this was moving in the direction of an ‘image’—an impure abstraction.
With this, I came to the conclusion that the most abstract things in the world are numerals, and thus I began this series.
I use Arabic numerals, which originated in India and are now used all over the world, but it was not very long ago that they became ubiquitous. Usage began in the West during the 16th century, and Japan even later, in the Meiji era.
This revolutionary and useful calculation tool must have transformed the world.
Despite being an abstract concept in themselves, numerals are the standard of measurement for this very universe, be it time, space, or mass, and have become indispensable for the common understanding of economic activities in modern society. There is no doubt that it has explosively expanded the realms of human thought and imagination.
It can be said that this figure, which contains both abstraction and pragmatism, is a state of coexistence of fiction and non-fiction. No other curious entity can be found with both the contradiction and rationality to create time and space that extends to the creation of the universe and plays with humankind to the point of madness.
And above all, I find these abstract forms concretely 'beautiful!'
This exhibition includes a work I produced in 1988 using Japanese ink, depicting an afterimage of numerals falling down slowly.
The work from 1988 uses the year of a genius novelist's birth.
Sharing its title with the exhibition, A little fall is a series of monotype prints from 2013, where the act of creation itself is the work.
Lastly, Heavy Book, whose content is the ‘weight’ itself, is a work under experimental observation of chemical changes.
The cover of this ‘book' is painted with a fresco technique and may be able to last more than a millennium.
Mitsuko Miwa