Installation view at ART BASEL Hong Kong 2018. Courtesy of MORI YU GALLERY.
開廊 : 土・日12:00-19:00|休廊: 月- 金
オープニングレセプション:2月22日(土)18:30 - 20:30
哲学的で独創的な作風が、近年では ART BASEL Hong Kong 2018 や TAIPEI DANGDAI 2020 など、海外を中心に高い評価を受けているヴィデオ・アーティスト、河合政之の個展。当展覧会では、カオスとコスモスの融合を意味する《カオスモス》というテーマのもと、この数年来河合が取り組んできた、アナログな映像機材を用いた〈ヴィデオ・フィードバック〉による作品シリーズを展示します。
美学の理論家でもある河合は、原理としてシグナルを優先しノイズを排除するデジタルに対し、あらゆる変化や可能性にオープンな〈アナログ〉をこそヴィデオの本質としてとらえています。そうしたアナログな回路を用いた河合の作品は、そのひとつひとつが一種の生命体であり、一瞬たりとも同じイメージが繰り返されることなく無限に変幻し続けます。それはこの有限な世界から無限のカオスに向けて開かれたコスモス、つまり〈カオスモス〉であり、見る者を永遠に転変するイメージの悦楽へと導いていきます。
Video Feedback Configuration No.10 Mirrored 1, 2019, video processors, video monitor, cables, stainless steel, wood. Courtesy of MORI YU GALLERY.
作家略歴
1972年生まれ。哲学的かつ先鋭的な映像作品を制作、世界 30ヶ国以上で上映・展示。映像の本質をつねに問い続けながら、映画、現代美術、メディアアートなど既成のジャンルに捕われない幅広い作風と活動を展開する。受賞に、2002年ヤングヴィデオアーティストイニシアティヴ(森美術館主催、審査員:デヴィッド・エリオット)受賞、2002年オーバーハウゼン国際短編映画祭審査員奨励賞、2012年トーキョーワンダーサイト「トーキョー・エクスペリメンタル・フェスティバル」特別賞など。
文化庁、ポーラ美術振興財団の派遣芸術家としてNYで活動するほか、イェルサレム視覚芸術センター(JCVA)、東京都/パリ市/Culturefrance の二国間アーティスト派遣プログラムなどのアーティスト・イン・レジデンスに選ばれる。六本木Think Zone(森美術館主催)、NYクイーンズ美術館、Chi-Wen Gallery(台湾)、 MORI YU GALLERY(東京・京都)などで個展。その作品はNYクィーンズ美術館(アメリカ)や国立国際美術館(日本)などにコレクション。
展覧会のオーガナイザーや理論家としても活動し、"Visual Philosophy"のコンセプトにもとづくさまざまなヴィデオアートのプロジェクトを展開している。主な著書に、『リフレクション:ヴィデオ・アートの実践的美学』(水声社、2018年)、『僕らはヴィジュアルで思考する:シームレス・メディアの時代とvideo art』(編著、現代企画室、2013年)など。
http://masayukikawai.com/
Trans-flux No4 Square, 2019, plexiglass, video monitor with media player, video data/60min. Courtesy of MORI YU GALLERY.
Masayuki Kawai "CHAOSMOS"
Feb. 22 (Sat) - Mar. 22 (Sun), 2020
Open only Sat and Sun 12:00 - 19:00 | Closed on Mon-Fri
Opening Reception: Feb. 22 (Sat), 18:30 - 20:30
Masayuki Kawai creates video works in a unique and philosophical style that is gaining reputation abroad in such settings as ART BASEL Hong Kong 2018 and TAIPEI DANGDAI 2020 in recent years. In this solo exhibition, under the theme of CHAOSMOS - the fusion of chaos and cosmos - we exhibit an exemplary series of his works that use ‘video feedback’ created by analog devices.
Kawai, also a theorist, understands the ‘analog’ as the essence of video which is subject to every chance and change, opposing it to the digital which formulaically utilizes signal while excluding noise. Each of Kawai’s works, by using analog circuits, is a kind of living system, changing infinitely and never repeating an instant. They elicit the pleasure of eternally mutating images that appear as cosmos in the finite world yet are open to infinite chaos: chaosmos.
About the artist:
Masayuki Kawai was born in 1972. He creates video works in a unique style that offers radical visions of philosophy and politics from his consideration and criticism of informational society and the essence of media. His exploratory techniques and activities are unconstrained by existing genres such as film, contemporary art, and media art. His works have been shown in over 30 countries and have received numerous awards in festivals and exhibitions including Oberhausen Short Film Festival and Young Video Artists Initiative at Mori Art Museum in Tokyo. They are collected by Queens Museum of Art in New York (USA) and at the National Museum of Art in Osaka (Japan).
Kawai was invited artist in residence at the Jerusalem Center for Visual Arts, ISCP (USA), and Le Cube and Cité international des arts in Paris, with support from the Jerusalem Foundation, Agency for Cultural Affairs for Japanese Government, POLA Art Foundation, Tokyo Wonder Site, City Government of Paris and Culturesfrance.
To establish a critical role for video art in the society of spectacle, Kawai as video artist, curator, and writer, directed a number of enlightening and challenging exhibitions and festivals, and published theoretical monographs delineating the field of "visual philosophy". He holds a B.A. in aesthetics and a M.A. in representation and culture from University of Tokyo.
http://masayukikawai.com/